Jdi na obsah Jdi na menu

SAUNA

18. 4. 2006

ObrazekDŮLEŽITÉ POKYNY

V dolní umývárně ve zděné chatě najdete saunu. Víme, že je to těžké splnit, ale je třeba zamezit, aby do ní děti chodily v bačkorách, ponožkách apod. - raději vůbec ne, pokud suana není v provozu. Pokud ji budete chtít využít, prosíme o dodržení pravidel saunování, tj. vstup pouze nahatí, před použitím se řádně osprchovat a umýt mýdlem, na lavice sedat jen na ručník. Po ukončení saunování je nutno potírnu ihned uklidit a nechat dveře pootevřené kvůli větrání, a dřevěné rohože zvednout ze země, aby neležely ve vlhku. Sauna je kvůli schnutí dřeva rozložena - při skládání nejprve položte na zem dřevěné rohože a pak můžete na místo vsadit lavici. Při demontáži postupovat obráceně - rohože ze země nezvednete, pokud neodinstalujete dlouhou lavici. Vše je z měkkého dřeva, tedy dost náchylné na poškození.

A ještě k topení: provoz vyjde za jednu hodinu cca na 50,- Kč za elektřinu, natopeníObrazek sauny na 80°C trvá cca 45 min. Nejprve zapněte jistič v rozvaděči - v komůrce naproti schodišti v suterénu. Regulátor teploty a vypínač osvětlení je pod schodištěm - na princip brzy přijdete, je jednoduchý jako na digitálních hodinkách (1. tlačítko zleva určeno na zapnutí a vypnutí světla v potírně, 2. tlačítko zapnutí a vypnutí saunových kamen, 3. a 4. tlačítko regulace teploty - nutno podržet, displej začne blikat a nastavujete. Nenastavujte teplotu nad 95 °C - pro děti by mělo stačit 80°C - budou určitě chtít více). Nepolévejte saunová kamna vodou !

POZOR NA ÚRAZ – v umývárně je podlaha z keramických dlaždic v mokrém stavu velice kluzká.

SAUNOVÁNÍ

Sauna patří k nejmohutnějším a nejvšestranějším otužovacím procedurám, čímž výrazně přispívá k posílení našeho imunitního systému a obranyschopnosti, celkově uklidňuje, zvyšuje chuť k jídlu a zkvalitňuje spánek.

ObrazekPřed saunováním
Pro optimální průběh saunování je třeba dodržovat určité zásady: organismus by měl být před saunováním "v pohodě", každý by si měl vyhradit dobu v délce cca 90 minut. Člověk by neměl být hladový, ale ani s plným žaludkem. Před saunováním odložíme veškerý oděv v šatně. Saunující se omyje mýdlem, osprchuje teplou vodou a před vstupem do prohřívárny se osuší, aby nezvyšoval vlhkost v prohřívárně.
Při první návštěvě prohřívárny si sedne nebo lehne na spodní pryčnu na prostěradlo.

Optimální teplota v sauně
Pro regenerační účely se doporučuje teplota vzduchu v potírně mezi 80 a 100°C při relativní vlhkosti 5%. Vyšší teplota je pro regenerační účely nevhodná. Tato teplota je měřena nejméně 1 m od tepelného zdroje ve výšce 150 cm nad zemí a nejméně 20 cm od stěny. Nejvyšší teplota je u stropu, kde by neměla přesáhnout 110°C a nejnižší na podlaze - okolo 40°C. Obrazek

Doporučená doba pobytu v sauně
Je však nutné poznamenat, že saunování je individuální požitek, a proto jej musí každý jednotlivec vyzkoušet a najít ten nejvhodnější způsob. Individuální je především doba pobytu v potírně. Délka pobytu je značně rozdílná, většinou se hovoří o délce okolo 10ti minut. Je potřeba zdůraznit, že při saunování dětí dochází k přehřátí velmi rychle a tedy i délka pobytu v potírně musí být úměrně kratší. Spolehlivým ukazatelem skončení pobytu v potírně je nástup mohutného pocení.

Fáze druhá - ochlazení
Po přehřátí následuje rychlé zchlazení. I rychlost zchlazení je individuální záležitostí - nejpomalejší účinek má přechod do studeného vzduchu, o něco rychleji působí studená sprcha, nejrychleji potom skok do bazénku se studenou vodou o teplotě 8 - 12°C.

ObrazekOchlazení
V regeneraci se doporučuje co nejrychlejší zchlazení, tedy skok do bazénku. Toto zchlazení není nepříjemné, protože většinou dochází k paradoxnímu pocitu tepla, který je vyvolán velmi intenzivním podrážděním ohromného počtu kožních termoreceptorů. I zde je doba pobytu v bazénku záležitostí "příjemného pocitu ze zchlazení". Po určité době začne každý pociťovat chlad, někdy až mrazení a bodání, a to je ten nejlepší okamžik pro ukončení procedury. U veřejných saun se z hygienických důvodů požaduje sprchování před i po každém vstupu do prohřívárny.

Opakování
Tento proces - tedy prohřátí a zchlazení - se opakuje dvakrát až třikrát. Větší počet se v regeneraci nedoporučuje. Účinek tepla je možno v potírně zesílit kartáčováním.

Doporučení
Někdy se používá tzv. parního nárazu, který vyvoláme nalitím asi 100 - 200 ml vody na rozpálený povrch kamen. Vlivem následného prudkého vzestupu vlhkosti stoupne velmi rychle pocit tepla. Do vody lze přidat eterické oleje. Nejčastěji užívaný je výtažek z máty peprné, eukalyptu, borovice a jedle. Pár kapek nakapeme do naběračky s vodou a pokropíme kamna v potírně. Nejenže tam olej vytvoří příjemnou atmosféru, ale má i řadu zdravotních účinků, zejména ve Obrazekvztahu k horním cestám dýchacím.

Nezapomeňte na posvátnost sauny. Za starých dob se dbalo na řádné chování. Dle finského přísloví se každý musí chovat v sauně jako v kostele. Nemělo by se křičet nadávat, ulevovat si, apod.Vypocené tekutiny návštěvník nejlépe doplní neslazenými minerálními vodami a přírodními šťávami. Po sauně je třeba vynechat intenzivní tělesnou námahu. Vhodná je naopak chůze pěšky k domovu. Tam je dobré ošetřit odmaštěnou pokožku vhodným krémem. Pokud následuje nerušený spánek, je skvělý pocit po saunové lázni zaručen.

Je však nutné poznamenat, že saunování je individuální požitek, a proto jej musí každý jednotlivec vyzkoušet a najít ten nejvhodnější způsob. Opakovaným saunováním dosáhnete největšího uspokojení, uvolnění a určité životní radosti.

Přejeme Vám hodně příjemných chvil strávených v sauně...